Teater Pegasus


    AKTUELLT        PRODUKTIONER        PERSONAL        HISTORIA         BILDER         KONTAKT
info@teaterpegasus.se
 

 

Tidigare produktioner

Picknickteater på Skansen

 

I mars 2012 öppnade Skansen nya Lill-Skansen där barn kan bekanta sig med djur och natur året runt. Teater Pegasus fick det stora nöjet att specialskriva och spela interaktiv teater i denna miljö. Samarbetet fortsätter 2013.

 

Om teaterformen i korthet:
Regissör Johan Briggert utvecklade för några år sedan en interaktiv teaterform, som fick arbetsnamnet ”picknickteater” – just på grund av sin enkla form och känslan den vill inge hos besökaren. Det ska helt enkelt vara lite ”picknick” över det hela; lek, fantasi och tillbakalutad atmosfär.

Rent konkret innebär det här för skådespelaren att föreställningarna är minutiöst inrepeterade, spelstilen känns improviserad i stunden, men är alltid likadan. Besökarna tillåts vara på scen vid givna tillfällen, alltid styrda av skådespelare och musiker, och det är en ständig dialog med publiken – som alltid leder åt det håll som är inrepeterat.

En skådespelares uppgift i denna form är - förutom det självklara jobbet som skådespelare - att hela tiden vara medveten om sin publik och rummet, och att tillåta sig en optimal lyssning och närvarokänsla. Texten blandas med musik och sång, och består ofta av ”brott” – vilket klargör den lekfulla formen för besökarna.


Sommaren 2012 spelades 2 st specialskrivna föreställningar på Skansen i Stockholm.

Teater Pegasus repeterar just nu Picknickföreställningarna "Staden" och "Endag i Lille-Kotts liv", som kommer att spelas på Skansen (Lill-Skansen) våren och sommaren 2013.

Manus och regi:

Johan Briggert (Lisa Lindkvist).

Skådespelare:
Ellen Fosti, Staffan Granrot, Filip Johansson, Alexandra Lindholm och Ida Löfholm.

Musiker:
Fredrik Arvidsson och Daniel Wiland.

 

 

Ljusets hastighet - av Rasmus Lindberg


En katt faller genom luften i ultrarapid och försöker
förklara relativitetsteorin; hur man objektivt sett lever
längre om man håller en hög hastighet.
I ett litet avlägset samhälle har däremot allting avstannat.
Lennart har blivit avskedad, det har tagit slut mellan Anna
och Christian, Ruts man har dött och prästen som begraver
honom hatar sin egen man Tore som vill att det nya caféet
ska stänga. Men viljan att uppnå en högre hastighet finns
där. Viljan att bli en lysande stjärna som bränner in sig i historieböckerna. Och den viljan leder på omvägar fram
till att en katt slungas mot sin död…

I ett snabbt tempo fylls scenen av en värld med 19 roller...

Regi: Johan Briggert

Scenografi: Lars Jansson

Kompositör:Anders Nyström

Teknik:Helen Hess

I rollerna:  
Pelle Arhio, Susanne Barklund, Boris Glibusic,
Lisa Lindkvist & Franciska Löfgren.


"Ljustes hastighet" hade premiär på PLAYHOUSE Teater i Stockholm den 1 maj 2009.

 

KATTEN:
"Alla varelser under himlen bär släktskap med
varandra. Förenade på så vis att de alla bär på köttets plågor
och förhoppningar. Därför kan apan och lejonet, människan
samt fiskarna i havets djup, alla blicka in i varandras ögon
och någonstans känna igen sig själva."

 

LENNART:
"Jäklar. Det är stort och det som är så stort det är känslan av att
jag på ett sätt är en del av allt det här och att allt det här på
ett sätt är en del av mig. Vi har format varandra och det är ju
därför det har det varit ett sånt bra liv här.
Visst blev det ett bra liv?

Det blev bra. Jag stod på toppen där ett tag. Jag bara
stod kvar och kände hur jag blev större och större tills
sammanhanget föll på plats. Till slut var jag stor som
vinternatten själv, som stjärnorna, norrskenet och med det
ljuset lös jag ner på jorden under. Och var nöjd med det jag såg."

 

RECENSION:
"Pegasus och Stella som i regi av Johan Briggert har gått samman i en lätt och lekfull uppsättning – med tillräckligt mycket besk medicin i botten för att få sockret att gå ner."

Nils Schwartz // Expressen



To Whom it may Concern


To Whom it may Concern är en teater/dans föreställning med
genomkomponerad nyskriven musik. Den berättar om Anna, om hennes
uppväxt och om hennes beslut att en gång för alla försöka hitta någon
som vill och kan lyssna på henne, innan det är för sent.
Innan hon försvinner alldeles. Om modet att lyssna, och viljan att höras.

Denna Whom blir Simon, en kille som bestämmer sig för att läsa det
hon skriver, och till och med leta upp Anna, ta reda på vem hon är – och är villig att lyssna. För det är det enda hon begär, att bli lyssnad på, att bli sedd. Kampen mot klockan är okuvlig. Hon har bestämt sig för att Whom har ett visst antal dagar på sig.

Teater Pegasus berättar denna föreställning även till alla som orkar
lyssna, till dem som behöver lyssna, och till dem som vill få sin röst hörd. En viktig föreställning i vårt nutida brus av ytlighet, där tankar om gemenskap och mänsklig värme är förbehållet de som har tid, och de som orkat stanna upp och se sin omgivning. Gruppen anser att det är vår uppgift att sprida, åtminstone ha visionen och viljan att sprida, tanken om en bättre och finare värld, där vi faktiskt kan förändra.

Med genomkomponerad musik av David Shutrick och dansare ständigt på scen, i form av Annas fantasivänner, lotsas åskådaren in i berättelsen där Simon växlar mellan att läsa Annas dagboksbrev, och vara delar av hennes förflutna. Hans roll i dramat är dubbel. Han är dels den som letar och är villig att lyssna, och han är dels direkt delaktig i det som skett, genom det han läser.

 Manus/Regi: Johan Briggert

Musik: David Shutrick

Koreografi: Annie Zaar

I rollerna:

Anna - Susanne Thorson

Simon / Nils - Anders Nordahl /Robert Arlinder / Philip Panov

Mona / Yr - Stina Hamberg / Lisa Lindkvist

Vilda - Annie Zaar / Elin Kristiansen

 

Scenografi: Ditte Rigardt och Ulrika Alyhr

Ljus: Elisabeth Larsson & Johan Briggert

Sömnad: Anette Hedberg

Smink: Anaya Sylwander

Koreografiass: Stina Hamberg

Koreografirepetitör: Linda Eek


RECENSION:

To Whom it May Concern av Johan Briggert

Om modet att lyssna och konsten att berätta.

Träffsäker föreställning! Det är en fullsträff rakt i mellangärdet. Föreställningen belyser det modiga i att faktiskt våga lyssna på varandra, och verkligen HÖRA vad den andra säger. Inte bara lyssna för lyssnandets skull, utan att lyssna, engagera sig och finnas där. Som medmänniska. Den här pjäsen behövs verkligen i vårt dagliga torftiga samhälle där alla bara springer på, utan att lyssna på varandra, ingen som bryr sig, och frågar man någon någonting så är det för att vara "artig" inte för att få lyssna på svaret.

Föreställningen handlar om Anna, hennes "låtsasvänner" som hjälper henne när livet verkligen utvecklar sig till ett helvete. Under ett par dagar skriver hon dagbok, till "Whom". När det är färdigskrivet ska hon lägga dagboken i ett kuvert och lägga det på stan, på gatan eller någon annan stans. På kuvertet ska hon skriva "To Whom it may concern".

Ljud, musik och dans lyfter upp föreställningen, så den inte ska bli så tung att ta till sig. Där lyckas de. Även om man stundtals får ont i magen av medkänsla, så blir det inte jobbigt. Inte i början i alla fall. Två fokus finns på scen. Två olika rum. Vi har Annas rum, där hon skriver brevet. Och vi har Simons rum på motsatta sida, där vi får följa hans kamp för om han ska läsa eller inte. Om han ska tro på innehållet eller inte. Tänk om det är någon som verkligen ropar på hjälp, eller om det bara är någon som driver med honom.
Vill man chansa och riskera att inte engagera sig?

Resten av föreställningen utspelar sig när brevet/dagboken ska läsas upp. Det är där modet att lyssna kommer in, för det är inte alltid roliga och lättsamma saker hon skriver. Föreställningen får direkt mig att tänka i samma banor. Hur skulle jag göra, skulle jag läsa i kuvertet? Skulle jag bry mig? Skulle jag engagera mig?

Jag kan säga att jag verkligen nåddes! JA, jag "concernar". Ja, jag fick mig en tankeställare, och även om jag anser att jag försökt att lyssna och bry mig om mina medmänniskor så fick jag här ett kraftfullt bevis för att det är det enda rätta!
Bra jobbat!

 

Marianne Wetterqvist


PINGIS

 

Vintern 2003 spelades krogshowen PINGIS för första gången på Mosebackes stora scen. På scenen fanns en blandning av olika konstnärliga uttryck: en dansare, en artist, en skådespelerska, en musikimprovisatör/improvisatör, och en skådespelare. Denna skara bildade och skapade krogshowen PINGIS - en föreställning om människors sökande och att ingenting är vad det ser ut att vara. PINGIS har spelats i två omgångar, med nyskriven musik.

PINGIS spelades senast i september 2003 på Mosebacke.


Medverkande
:
Pelle Arhio
Johan Briggert
Linda Eek
Lisa Lindkvist
Christian Iwung.

Musik: Pelle Arhio, Johan Briggert och Tor Lundvik

Manus: Johan Briggert och Tor Lundvik

Producent
: Lisa Lalér
Regi: Johan Briggert

 

 

Sång om en vän - med musik av Vladimir Vysotskij

Sång om en Vän handlar förstås om vänskap, och om tesen att vänner kan man lita på, vad som än händer.

Vi får träffa Andrej, Ivan och Katja i Andrejs lägenhet i Moskva.
Ivan och Katja är syskon, och har på kort tid blivit god vän med Andrej, som är upp över öronen kär i Katja. Men sanningen är inte alltid som den ser ut, och Andrej blir indragen i ett farligt spel där den enda utvägen verkar spärrad.

Föreställningen har spelats i omgångar sedan 1997.
Senast i Cornelisrummet på Mosebacke.


Medverkande
:
Tobias Almborg, Johan Briggert, Lisa Lindkvist och Tor Lundvik

Musik: Vladimir Vysotskij

Manus: Lisa Lindkvist

Producent: Lisa Lalér

Regi: Mikael Säfström


RECENSIONER:

"Hemskt - och väldigt bra" - (Henrik Witt / Folkbladet)

"SÅNG OM EN VÄN är det bästa du kan se i Norrköping just nu. Alla kategorier" - (Johan Karlsson / NT)

 

...om det var du...

Johan Briggert har skrivit och regisserat pjäsen "...om det var du" som hade urpremiär på fd Pistolteatern i Stockholm, fredagen
den 10 maj 2002.

I en mörk källare gör kvinnorna upp med sitt förflutna.
Mannen – där i villfarelsen att natten är hans – entusiasmeras till att tro att han är svaret på alla kvinnors längtan. Han lockas av drömmen att få behagas av tre vackra kvinnor, och griper tillfället som ges. Långt ifrån den akt han tänkt sig, blir han en symbol för alla män, men kan för sitt liv inte förstå att han gjort något fel. Och han lyssnar, tvingas lyssna, och förstår. Kanske. Hans natt blir kvinnornas natt, och mötet är bortom hämnden, men utan nåd.


Medverkade gjorde:
Nanna Castillo
Elina Du Rietz
Jenny Leister
Göran Samuelsson
Michael Lechner

Regi & manus: Johan Briggert





 

Vinter & vår 2013/2014»

 

 

 

I mars 2012 öppnade Skansen nya Lill-Skansen där barn kan bekanta sig med djur och natur året runt. En av nyheterna är en utomhusscen där det under sommaren 2014 för tredje året i rad spelas interaktiva teaterföreställningar under sommaren. Teater Pegasus Produktion har, av Skansen, fått i uppdrag att skriva och regissera dessa föreställningar.

 

 

Astrid Lindgrens Värld

 

Johan Briggert arbetar som tillförordnad Konstnärlig Ledare på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby under 2014.

 

Lisa Lindkvist kommer under våren 2014 att regissera Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter på samma teater.

 

 

 

Personalutveckling»

 

Teater Pegasus Produktion, Johan Briggert och Lisa Lindkvist har de senaste tre åren arbetat med chefsutveckling / personalutbildning, tillsammans med coach Per Wengrud.

Konceptet bygger på utveckling genom forumspel och dramatiserade övningar där chefer och anställda möter den problematik som kan uppstå i företaget, allt specialanpassat för respektive verksamhet.

 

Utbildningen hålls i kursform, och är oerhört uppskattad både hos chefer och hos personal.

Inför varje tillfälle hålls en grundlig genomgång av företagets mål, värderingar och syfte med kursen
för sina anställda.

 

 

Teater Pegasus

 

 

Teater Pegasus Produktion, Förmansvägen 3, 117 59 STOCKHOLM. info@teaterpegasus.se